Admin
januar 22, 2023
Arbeidstilsynet har et ansvar for å ivareta arbeidstakernes velferd. Norge har en lov som bør vurderes av enhver bedrift som produserer renholdstjenester. Loven sier at bedriften må være godkjent av Arbeidstilsynet for å kunne yte renholdstjenester til enhver annen bedrift. Loven er til for å sikre at ingen bedrifter bruker ulovlig arbeidskraft, noe som er et stort problem i Norge. Det sikrer også at de ansatte i disse selskapene mottar fordelene og rettighetene de fortjener som arbeidstakere.
Arbeidstilsynet har en liste over godkjente virksomheter som har lov til å utføre renholdstjenester. Det betyr at du ikke har lov til å kjøpe fra selskaper som ikke er godkjent av dem. Hvis en bedrift står på listen vil det stå “godkjent” ved siden av navnet deres og hvis de har en HMS-kortbestilling på vent, vil de si “HMS-kortbestilling venter.”
Det er lovlig å kjøpe fra bedrifter som har «søknad til behandling» eller «HMS-kortbestilling på vei» men det er ulovlig å kjøpe renholdstjenester fra bedrifter som ikke er godkjent av Arbeidstilsynet. Arbeidstilsynet godkjenner ingen virksomhet for renholdstjenester før de kan bevise sin evne til å sørge for et trygt og sunt arbeidsmiljø.
Bedrifter som tilbyr renholdstjenester i Norge må søke om godkjenning fra Arbeidstilsynet.
Loven gjelder for alle virksomheter som enten tilbyr renholdstjenester helt eller delvis, uavhengig av virksomhetens størrelse. Dette gjelder også de som yter renholdstjenester på vegne av andre virksomheter.
Dersom virksomheten ikke har ansatte, skal søknad om godkjenning sendes Altinn uten vedlegg.
Søkeren bør bestille HMS-kort til seg selv før søknad sendes inn.
Hva som kreves for å bli godkjent for renholdsvirksomhet?
Bedrifter som ikke har ansatte må sende inn søknad uten vedlegg (dokumentasjon).
Bedrifter som har ansatte må legge ved dokumentasjon på at de:
Vårt team av ekspertrådgivere er klare til å gi deg sanntids assistanse og veiledning.